Suomen Viestikyyhky-Yhdistys ry

Tänään on 27 Huhti 2024, 10:02

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 24 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Lahden kisat 07.08.2010
ViestiLähetetty: 03 Elo 2010, 06:37 
Poissa

Liittynyt: 06 Maalis 2010, 12:34
Viestit: 132
Paikkakunta: Muuratsalo
Olemme mielenkiinnolla seuranneet muutaman keskisuomessa syntyneen kyyhkyn hyvää kotiinpaluuviettiä.
Eero möi syksyllä 2008 minulle kyyhkysparven. 2008 Eero kilpaili kyyhkyllä FIN 08-80185.
Kyyhky tuli kokonaispisteissä nuorten lintujen sarjassa sijalle 3.
Minä aloin kilpailemaan samalla kyyhkyllä vuonna 2009. Kyyhky tuli kokonaispisteissä vanhojen lintujen sarjassa sijalle 6.
Tänä vuonna Aloin kilpailla samalla lailla Eeron lakasta ostamallani kyyhkyllä FIN 08-80171.
Eero kilpaili sillä 2008, ja se sijoittui kokonaispisteissä nuorten sarjassa sijalle 6 vuonna 2008.
Tänä vuonna laitoin sen Rantsilan kisaan, se ei tullut kisaaikana kotiin, vaan lensi vanhaan lakkaan saarijärvelle Eeron ja Eilan luokse.
Oli siellä muutaman tunnin ja seuraavana päivänä tuli nykyiseen kotilakkaansa muuratsaloon.
Kyyhkyn on täytynyt osata ajatella/päätellä, enhän minä enää täällä asu, ja ottaa uusi suunta uuteen lakkaan.
Sama kyyhky on tänä vuonna tullut kotiin saarijärven kisasta ja nurmosta.
Näillä kyyhkyillä täytyy olla hyvin vahva keskisuomen perimä, Eeron ja minun lakkojen väli on linnuntietä noin 60 - 70 km.
Vein saman kyyhkyn sunnuntaina lahteen harjoituslennolle ja hyvällä ajalla kotiin tultiin muiden kanssa.
En tiedä milloin Eero aloitti kyyhkyjen kasvatuksen, minä rengastin ensimmäiset kyyhkyt vuonna 2002. saattaa olla että keskisuomen kyyhkykanta on saavuttanut jo 10 vuoden iän. Paljon on matkan varrella opittu, paljon on oppimatta. nöyränä tätä kasvatustyötä on tehtävä.
Uusille harrastajille antaisin neuvoksi, opettakaa kyyhkyille 60 km ympyrä, kaikista ilman suunnista, kaikilla keleillä, satoi tai paistoi. Kun saatte varmoja kotiinpalaajia, niin kyllä niille sitten vauhtikin löytyy systemaattisella treeenauksella.
Terveisin Tuija Ylönen


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Lahden kisat 07.08.2010
ViestiLähetetty: 03 Elo 2010, 11:01 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 21 Kesä 2010, 08:47
Viestit: 217
Paikkakunta: Laukaa
Kalle Pohjola kirjoitti:
Juhan systeemi on kyllä kannatettava mutta täytynee ottaa huomioon sekin seikka, että tuo 800 km on kova yhteismatka kolmesta kilpailusta. Kannattaisin sen sijaan 600km ja nuorilla tuo 500km;


Vielä tuossa 600 km:kin on se ongelma, että esimerkiksi Tuija ei saisi sitä kasaan edes kolmella pisimmällä kilpailulla tänä vuonna vaikka kaikkiin kisoihin osallistuisikin. Vaan se vaatisi 4 - 5 kilpailua.

800 km vaadittaisiin jo 5 pisintä kilpailua. Eli poissaolo yhdestä viidestä pisimmästä kilpailusta estäisi sen ettei voi voittaa titteliä.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Lahden kisat 07.08.2010
ViestiLähetetty: 03 Elo 2010, 14:16 
Poissa

Liittynyt: 06 Maalis 2010, 12:49
Viestit: 160
Paikkakunta: Espoo
Kun Suomen parasta lintua valitaan, niin systeemi valinnasta ei pidä olla linnulle helppo.
Tarkoitus on löytää se varmasti paras lintu.

Linnun SM-lentomatkat tulevat olla eri pituisia. Näistä matkoista ainakin yhden pitää olla selvästi pitkä matka.
Mielellään 400km tai yli. Kisamatkat pitävät jakautua niin ettei linnun tarvitse lentää joka kerta, vaan valitsemalla oikeat kisat SM-matka täyttyy 3-4 lentokerralla.
Tästä on sekin hyöty, jos joku haluaa kilpailla vain tiettynä jaksona ei lintuja tarvi pitää kunnossa koko kautta.
Tai jos joku pitää loman eikä ehdi kilpailla.

Nyt yhteismatkoissa on selvä epäsuhde kauden ajalta suurin piirtein näin:
juha..............1466
matti.............1400
tuija................909
kalle..............1123
kaya..............1785
heli..................890
kamil..............1563
tomas.............1186
Kisapaikat voidaan helposti asetella niin, että SM matka täyttyy hyvin 3-4 kerralla.
Tällöin ei ole väliä koko kisakauden yhteismatkoilla vaan jokainen osallistuu niihin matkoihin kuin hänelle sopii.

Kisapaikat tulee vain jakaa uudelleen. ehdotus siitä että Suomi jaetaan seuraavasti on hyvä:
etelässä lännessä, etelässä idässä,
keskisuomi lännessä, keskisuomi idässsä,
pohjois suomi jne.
Näin kaikille linnuille tulee myös mahdollisimman monta tulosuuntaa.
Sille että joku asuu rannikolla ei voida mitään.
Juha Ruutsalo


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Lahden kisat 07.08.2010
ViestiLähetetty: 03 Elo 2010, 15:10 
Poissa

Liittynyt: 06 Maalis 2010, 12:49
Viestit: 160
Paikkakunta: Espoo
kisapaikat voivat olla 2011 näin:

nokia rauma l:ranta lahti vaasa lieksa tervola saarijärvi
juha 153 300 210 102 360 450 650 262
matti 148 300 215 106 350 450 650 265
tuija 138 250 170 135 220 250 450 61
kalle 74 130 230 101 280 430 580 222
kaya 400 470 450 420 260 290 130 240
heli 145 270 190 178 210 240 410 50
kamil 350 440 420 380 230 270 160 193
tomas 180 200 390 303 50 420 380 200

tässä mallissa on kaikilla lyhyitä ja pitkiä matkoja.

vanhojen vaihtoehdot 800 / 1000km
SM matka 800km täyttyy kaikille jo vähintään kolmessa kisassa.
SM matka 1000km täyttyy kaikille vähintään neljässä kisassa.

jos SM titteli vähimmäismatka on 800km
SM-titteliin pitää linnun osallistua vähintään kolmeen kisaan.

jos 1000km
SM-titteliin pitää linnun osallistua vähintään neljään kisaan.

Nuorille 500km
SM-titteliin pitää linnun osallistua vähintään kolmeen kisaan.

nopein lakka pistejako pysyy ennallaan.

Maailmalla on yleistä että vanhojen lintujen kisamatkat ovat 400-700km / kisa

Juha Ruutsalo


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Lahden kisat 07.08.2010
ViestiLähetetty: 06 Elo 2010, 22:45 
Poissa

Liittynyt: 14 Kesä 2010, 16:29
Viestit: 11
Kahdeksantena sisään tuleva on lakan kahdeksanneksi paras. Älä, Juha, höpäjä aivan järjettömiä.
Kilpailumatka päättyy lakan sisälle tuloon.
-eero-


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Lahden kisat 07.08.2010
ViestiLähetetty: 07 Elo 2010, 10:20 
Poissa

Liittynyt: 06 Maalis 2010, 12:49
Viestit: 160
Paikkakunta: Espoo
et eero ymmärtänyt mitä tarkoitin.

bricon laitteistolla voi tulla 10 lintua 5sek sisällä lakkaan.
niin mielestäni ei ole eroa linnulla 4 tai 8 koskien niiden paremmuutta.

numero renkailla tulee 10 lintua sisään myös 5 sek sisällä.
silloin lakan omistaja viestaa numerot niin kuin haluaa tai saa kiinni.
silloin tuo 4. voi olla 8. tai ihan miten päin tahansa.

tästä oli kysymys.

ystävällisen terveisin
juha ruutsalo


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Lahden kisat 07.08.2010
ViestiLähetetty: 07 Elo 2010, 10:59 
Poissa

Liittynyt: 14 Kesä 2010, 16:29
Viestit: 11
Kyllä minä ymmärsin, mutta Sinä et huomaa sotkeutuvasi lillukanvarsiin.
Mieti enemmin, jos sääntöä muutetaan, miten tuulen suunnan vaikutukset eliminoidaan?
-eero-


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Lahden kisat 07.08.2010
ViestiLähetetty: 07 Elo 2010, 12:09 
Poissa

Liittynyt: 06 Maalis 2010, 12:49
Viestit: 160
Paikkakunta: Espoo
1. esimerkki:
lintu 07-1103811 teki neljässä kilpailussa huikean suorituksen lensi 1052km240m keskiaikaan 962,09m/1000m
teki myös hienon SM-ajan 485970m nopeuteen yli 1000km 970,52m/1000m

tämä lintu ei ole nykyisellä pistejärjestelmällä edes minun lakkani paras lintu.
eniten pisteitä lakassani kerännyt lintu 80105 ei ole saavutuksiltaan edes lähellä edellämainittua.

Uskon ettei Suomessa ole koskaan saavutettu tämän tasoista lentovarmuutta ja nopeutta saman kauden aikana.
Siksi en voi ymmärtää että nykyinen pistelasku systeemi toimisi.
Ainoa myötätuuli tälle linnulle on ollut tänään 07.08.2010 Lahdesta 4m/sek.

2. esimerkki huonosta pistelaskusysteemistä on myös tältä päivältä Lahdesta.
Kallen 5 parasta vanhaa ja 8 nuorta tulivat samalla tekstiviestillä kumpikin.
Samoin kaikki Matin 11 nuorta samalla viestillä.
Nyt on vain viestaajasta kiinni kuka näistä 24 linnusta on paras lintu.
Joten nykyinen pistelasku systeemi ei toimi kun etsitään Suomen parasta lintua.

Eli tässä ei ole kysymys sotkeutumisesta lillukan varsiin, vaan ihan aidosta asiasta ja tarkoituksesta parantaa sääntöä Suomen parhaan linnun osalta oikeuden mukaiseksi.
Jos näiden esimerkkien valossa voit joten selvittää että vanha systeemi toimii, niin ole hyvä.

juha ruutsalo


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Lahden kisat 07.08.2010
ViestiLähetetty: 07 Elo 2010, 17:43 
Poissa

Liittynyt: 09 Maalis 2010, 19:06
Viestit: 184
Paikkakunta: Espoo
Minusta suomen paras lintu on se joka lentänyt kaikein eniten ja palanut kotiin..miksei voi näin laskea.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Lahden kisat 07.08.2010
ViestiLähetetty: 08 Elo 2010, 16:04 
Poissa

Liittynyt: 14 Kesä 2010, 16:29
Viestit: 11
” SM-ajan 485970m nopeuteen yli 1000km 970,52m/1000m” Mitä tämä oikein tarkoittaa. Pitkän miettimisen jälkeen olen päätellyt sen tarkoittavan ” SE-tuloksen 485970 metrin matkalla nopeuteen 970,52 metriä minuutissa”. Olenko päätellyt oikein vain sisältyykö ilmaisuun jotakin, jota en vain oivalla.
Tämä ei ole pottuilua, olen ihan oikeasti miettinyt ilmaisun tarkoitusta, kunnes hoksasin ajatushäikäksi.
Sattuuhan sitä niin väärin ilmaisemista kuin väärin ymmärtämistäkin ja keskustelu muuttuu keskusteluksi keskustelusta.
Mutta kilpailusäännöistä ja lillukanvarsista:
Nykyisten sääntöjen pohja on luotu aikana, jolloin kilpailijatunnus teipattiin maalarinteipillä linnun jalkaan ja tunnus ilmoitettiin puhelinsoitolla. Kyyhkynomistajat pyörivät kännykkä korvalla lakassaan: ”xy2, z18, w5, xy2 vai joko minä sen ilmoitin”. Ja kilpailunjohtajan puhelin oli varattuna pitkään.
Sitten siirryttiin tekstiviesteihin ja numerorenkaisiin. Sääntöihin olisi silloin pitänyt laittaa, että tunnus on ilmoitettava lintu kerrallaan, mutta jäi pois, ajattelemattomuuttako vai nuukuuttako?
Nurinaakin synti: ”Toiset lukee kiikarilla jo katolta”. Ei siihen kiikaria tarvinnut, näki sen hyvänäköinen muutenkin. Sääntöjen tarkoitus oli, että lintu menee sisään, sitten luetaan ja ilmoitetaan.
Monen linnun tunnuksen ilmoittaminen yhdellä viestillä heikentää ensinnä luetun tulosta ja vain se ensinnä ilmoitettu kilpailee osakilpailuvoitosta, ”tyhmyydestä sakotetaan”. Jälkipään sijoittumista pisteille ei silloin paljon mietitty, kilpailu ei silloin ollut kovin "veristä". Mutta korjaamista siinä varmaankin on.
Sitten tulivat speedyt, briconit, chipit, clubmasterit ja mitä niitä onkaan. Nykyisellä käyttötavalla ne ovat tyhjän panttina ja aiheuttaneet vain lisääntyvää epäluottamusta. Piste.
Ja tärkeintä on luottamuksen ilmapiirin palauttaminen.

Paras lintu-kisan uudistamishahmotelmat ovat oikean suuntaisia, vanhat 800 km 3-(4?) kisasta, nuoret 500 km 3-4 kisasta. Perusajatus on oikea, käytännön järjestelyissä on hiomista ja vääntöäkin syntyy.

Kisakalenteri: Paras ajankohta Juhannuksen tietämistä elokuun alkuun ja jos keväinen lentokielto joskus poistuu ( sen poistamiseen on pyrittävä, viestikyyhky ei ole vesilintu ) niin jo aikaisemminkin, mutta huomioitava sekin, että osassa lakoista ensimmäisen kierroksen pojat kuoriutuvat vasta maaliskuun alussa.

Rokotukset: Viranomaismääräyksiä on noudatettava, mutta määräysten muuttamiseen pyrittävä( vain ulkomailta tuodut rokotettava. Löytökyyhkyt???)

Kilpailukeskus: Turhan komealta kalskahtava nimi. Kilpailukeskus, bensa-aseman piha. Mutta olkoon.
Onko mahdollista, että olisi vain yksi ja pysyvä kilpailukeskus. Ja olisiko jollakin jäsenellä sopivia tiloja, varasto kuljetuslaatikoille ja vähän ylimääräistä komerotilaa muille tarvikkeille?
Linnut koottaisiin kilpailua edeltävänä päivänä kilpailukeskukseen, tarkastetaan, luetteloidaan, kilpailuchipit ja/tai numerorenkaat jalkaan ja kuljetuslaatikoihin. Clubmasters on kokoamispäivänä kilpailukeskuksessa

Kuljetus: Keskitetysti yhdellä autolla (peräkärry?) vapautuspaikkoihin, joita olisi 5 -6 kpl eripuolilla Suomea siten, että tasapuolisuus voisi toteutua kauden aikana.
Tähänhän, siis tasapuolisuuteen, nykyisen säännön osakilpailujen pisteytysjärjestelmällä on pyritty, liekö sitten toteutunut hyvin vai huonosti. Vai-sanan voi jättää poiskin?
Vapautuspaikat ovat pysyviä ja julkisia. Kilpailumatkat mitataan keskitetysti. Sijaintikoordinatit ovat julkisia. Käyttöön otetaan MML:n virallinen koordinaatisto, olemmehan Suomessa ja Euroopassa.

Kustannukset: Kustannukset korvataan kilpailumaksuista ja yhdistyksen kassasta.

Lentosuunnista: Lentosuunnat ovat Suomen oloissa ongelmallisia. Useinhan on lennetty jopa vastakkaisiin suuntiin ja tuulen suunta on vaikuttanut tuloksiin. Jos kaksi lintua, molemmat nopeudeltaan 1000 m/min, lentävät toinen vastatuuleen ja toinen myötätuuleen ja tuulen nopeus on heikko 3 metriä/sek eli 180 metriä/min. Myötätuuleen lentävän nopeudeksi tulee 1180 m/min ja vastatuuleen lentävän 820 m/min. Mikään aerodynamiikka tai luovimistaito ei tätä tosiasiaa muuksi muuta , sen kanssa on vain elettävä.
Ainoa mahdollisuus olisi lentosuuntien yhdenmukaistaminen. Nykyisten kilpailevien lakkojen sijainti huomioiden 90 asteen sektoriin voisi päästä jostakin Karjalasta käsin ja ehkä aivan Länsirannikoltakin.

Lopuksi ja ennen kaikkea: Kaiken toiminnan tulee olla niin selkeätä, avointa, reilua, läpi näkyvää ja sääntöjen mukaista, ettei synny mahdollisuuttakaan epäilyihin epäreiluudesta, etuilusta tai peräti vilpistä.
Muistetaan vanha sanonta: ”Niin on, jos siltä näyttää”.

Toiste lisää, jos viitsin.
-eero-


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 24 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 474 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com