Suomen Viestikyyhky-Yhdistys ry

Tänään on 27 Huhti 2024, 11:25

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Lakkojen koordinaatit
ViestiLähetetty: 26 Heinä 2010, 19:51 
Poissa

Liittynyt: 06 Maalis 2010, 12:34
Viestit: 132
Paikkakunta: Muuratsalo
Sivuille pitäisi laatia taulukko/luettelo johon tulee lakkojen koordinaatit näkyviin. Ainakin kilpailevien lakkojen.
Nyt käytetään monenlaisia järjestelmiä. On KKJ ja WGS. Mikä teidän mielestä on käyttökelpoisin. Nyt on sana vapaa, ja sen jälkeen sivuille tulee yhtenäinen lista, jossa käytetään vain yhtä järjestelmää tulevissa kisoissa. Ennen kilpailua tulee näkyviin lähtöpaikan koordinaatit ja kilpailevien lakkojen koordinaatit ja matkat.
Aletaan keskustella.
kiitos. T: Vuoripeikko.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Lakkojen koordinaatit
ViestiLähetetty: 28 Heinä 2010, 14:00 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 21 Kesä 2010, 08:47
Viestit: 217
Paikkakunta: Laukaa
Minusta pitää vain sopia yksi järjestelmä mitä käytetään, se lienee enemmistön vuosikokouksessa päätettävissä. Tällöin se on se mitä käytetään, eikä se mitä suositellaan. Yksi vaihtoehto on ETRS89, kun taas KKJ jäänee unholaan. kts. http://www.maanmittauslaitos.fi/Uusi_koordinaattijarjestelma_kayttoon.htm Nyt selkein lienee tuo WGS84:n, kun se on se mitä suositellaan. WGS84 ei ole täysin tarkka, mutta tarkkuus riittänee silti tähän harrastukseen.

Muutenkin säännöt pitäisi mielestäni tehdä niin, että ne on se mitä noudatetaan eikä niitä tulkita vapaasti joka kerta miten parhaalta tuntuu. Se vain aiheuttaa sanomista suuntaan ja toiseen. Kun säännöt ovat yksiselitteiset, niin silloin tiedetään tarkkaan milloin kisat pidetään ja miten kilpailun johtaja saa niitä siirtää. Se miten kilpailuihin ilmoittaudutaan, miten lähtö tapahtuu, jne. on kaikki säännöillä määriteltävissä.

Kun kyseessä on kuitenkin rekisteröity yhdistys, tulisi mielestäni yhdistyksen sääntöjen muuttamisesta päättää kokouksessa mistä yhdistyslakikin lähtee. Sitten kilpailukaudella mennään laadittujen sääntöjen mukaan. Tämä olisi kaikille selkeintä ja jokainen voisi yhdistyksen sivuilta katsoa säännöt ja tietäisi minkä mukaan kunakin vuonna mennään. Sääntöjä voidaan muuttaa ja kaikenlaisia kokeiluita tehdä vaikka yksittäisissä kilpailuissa, mutta tehdään se niin kuin yhdistysten se tulee tehdä. Silloin voisi monta epäselvää ja närää aiheuttavaa tilannetta jäädä vähemmälle.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Lakkojen koordinaatit
ViestiLähetetty: 28 Heinä 2010, 15:35 
Poissa

Liittynyt: 06 Maalis 2010, 12:49
Viestit: 160
Paikkakunta: Espoo
WGS84 koordinaatit ovat oikein ja siitä meillä on säännöissä selvä päätös niinkuin Kalle kirjoitti.
Minulla kilpailujen järjestäjänä ja puheenjohtajana on tarkka WGS84 kordinaatisto jokaiselle joka on osallistunut tänä vuonna järjestettyihin osakilpailuihin.

Systeemi mitä käytän on jokaiselle tarkkudella +-10m.
Ei pelkästään postiositteeseen vaan nimenomaan lakan luukulle ja tarkkaan kisapaikan lähtökohtaan.
lisäksi itse olen lähettänyt kyyhkyt läppärin neiti aika ajan mukaan. +-2sek ja muut ovat ohjeistettu lähtöajan tarkkuutteen.
kirjoitin aikaisemmin keskustelu palastalle matkan ja ajan merkityksestä.

uskon että kaikilla meillä jotka kisoja olemme järjestäneet on kordinaatisto ja matkat erittäin hyvin hallinnassa.
monella kilpailijalla itsellään ei kuitenkaan ole käsitystä mitkä heidän kordinaattinsa ovat.

Kilpailut, niiden matkat ja ajat ovat olleet tarkkoja, oikein ja sääntöjen mukaisia.
Kyselyt ja ehdotukset systeemeistä ja kordinaateista ovat tulleet muilta kuin kilpailujen johtajilta. lähinnä niitä on kyselleet he jotka eivät välttämättä koordinaatti systeemiä ja matkojen laskutapaa ymmärrä.
Olen yhdistysken pj tarkastanut että matkat ovat olleet oikein ja keskustellut asioista jokaisen kilpailun johtajan kanssa.
Eeron kanssa en aiheesta keskustellut, koska tiesin hänellä olevan 100% asiat hallinassa.

Olette oikeassa että sääntöjä tulee noudattaa tarkkaan.
mainitsette: Se miten kilpailuihin ilmoittaudutaan, miten lähtö tapahtuu, jne. on kaikki säännöillä määriteltävissä.
tämä on mielestäni hyvin säännöissä ilmoitettu.


Mielestäni turhaa puraa on tullut kilpailujen lähtöhetken siirtämisestä sääolosuhteisiin vedoten.
Siitä on ollut ennen sännöissä ja käytännössä parempi systeemi joka nykyään säännöistä puuttuu.
asiaan pitää hakea parannusta.
Alkuvuodesta 2010 olin itse täysin ulkomaisen sääsysteemin kannalla ja koitin saada mallia Suomeen. Mutta se ei selvästi istunut kaikille kilpailijoille. Joillekin lentomatka on vain 50km ja joillain 500km. Lyhyen matkan lintu tulee helposti pienessä sateessa 50km kotiin. Pitkän matkan linnulla saattaa olla edesään ukkosrintama jonka läpi sen on mahdoton tulla kilpailuajan sisään, oli vaikka kuinka hyvä lintu tahansa.
Olin sitä mieltä että koska kilpailijoita on vain 3-4 tulisi lähtöhetki voida sopia kaikkien kanssa niin että olosuhteet olisivat mahdollisimman yhdenmukaiset. tähän ainakin entiset säännöt mielestäni antoivat hyvin mahdollisuuden. huomasin kuitenkin että oli mahdotonta sopia sää asiaa ja koittaa saada sääolosuhteita yhdenmukaisiksi kaikille. Linjani tulkittiin niin että en itse uskalla lähettää lintujani myrskyyn tai sateeseen ja koitan vetää linjaa jossa olosuhteet ovat optimaalliset. näin omahyväinen en kuitenkaan ole, vaan koittanut tuoda oikeita uudistuksia yhdistykseen.
onneksi seuraavasaa kisassa lintuni 500km kategoriassa tekivät huikean Suomenennätyksen lähes myrskysäässä vastatuuleen.
luovuin sääasiasta ja ilmoitin että kilpailujen johtajat päättävät itse mitä tekevät.


Närää saisi olla tietenkin selvästi vähemmin. olen pj ominaisuudessa ollut aika tiukka monellekkin, meilannut heille ja koittanut sopia että loppuvuosi 2010 koitetaan toimia asiallisesti. tämä on mielestäni nyt myös toiminut.

Kun meillä on kymmeniä kilpailijoita, niin asiat toimivat varmasti hyvin ja tarkkaan. nyt meitä on tänä vuonna ollut vain 6 kilpailijaa ja hekään eivät ole olleet kaikissa kisoissa mukana, eivätkä kaikki heistä edes tule loppuvuoden kisoihin.

Yhdistyksen pj
Juha Ruutsalo


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Lakkojen koordinaatit
ViestiLähetetty: 29 Heinä 2010, 10:44 
Poissa

Liittynyt: 06 Maalis 2010, 12:34
Viestit: 132
Paikkakunta: Muuratsalo
Yhdistyksen sivuille täytyy laittaa taulukko, jossa näkyy kilpailevien lakkojen koordinaatit.
Tuo uusi yleiseurooppalainen järjestelmä on varmaan se paras vaihtoehto. Ainakin tulevaisuutta silmälläpitäen.
Tänäkin vuonna säännöt ovat saaneet paljon arvostelua, luulisin kaikkien olevan sitä mieltä että säännöille on tehtävä jotain. Ehdottaisin että kaikki joilla on hyviä/rakentavia ehdotuksia laittaisivat ne esim. tälle palstalle näkyviin. Olisi hyvä jos meillä olisi tulevaan vuosikokoukseen mennessä, paketti kasassa uudistetuista säännöistä, jotka sitten voidaan hyväksyä.
t:vuoripeikko


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Lakkojen koordinaatit
ViestiLähetetty: 29 Heinä 2010, 13:32 
Poissa

Liittynyt: 06 Maalis 2010, 12:49
Viestit: 160
Paikkakunta: Espoo
mikä koordinaatti peikko sinulla on päällä.
laita koordinaatit näkyviin jos se on mielestäsi noin tärkeää.
laita ainakin omasi sääntöjen määräämässä muodossa.
sinulla on sivujen käyttötunnukset.
meille kilpailujen johtajille riittää että ne on meillä tiedossa ja ylhäällä.

koskien sääntöjä:
kyllä se on hallituksen tehtävä tehdä ja uudistaa sääntöjä.
olen nyt viisi kertaa kuullut sinulta että säännöt pitäisi muuttaa.
yhtään muutosehdotusta et ole tehnyt.
edelliset säännöt uudistettiin sinun hallituskaudella viime vuonna ja olet ne itse hyväksynyt.
tee ehdotelma uudistuksista hallitukselle jos noin paljon paineita muutoksiin on.
tuskin tästä mitään jäsenten välistä sääntöjen huutoäänestystä netissä pitää tehdä.

muutenkin en tykkää että jatkuvasti heität palloja ilmaan ja pyydät muita tekemään asioita.
tuollainen tyyli on tosi helppo eikä vaadi itseltä mitään.
yhdistyksessä on yhdistysken säännöt ja asioissa mairssijärjestys jonka mukaan pitää toimia.

Juha Ruutsalo


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 484 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com