Suomen Viestikyyhky-Yhdistys ry

Tänään on 20 Touko 2024, 22:11

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Lattiaritilät
ViestiLähetetty: 05 Loka 2012, 13:49 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 21 Kesä 2010, 08:47
Viestit: 217
Paikkakunta: Laukaa
MaSi kirjoitti:
Hyvää päivää foorumi. Olen uusi "tuleva" viestikyyhkyharrastaja Oulusta,eli lakkakin on vasta suunnitteilla ja piirustuspöydällä. Löysin tällaisen hyvän linkin YouTubesta lattia ritilöihin ja tuulettuvaan yläpohjaan. Toimiskohan.

http://www.youtube.com/watch?v=gPQP4JLS ... plpp_video


Tuon lattiaritilän alle voisi rakentaa tälläiset vetolaatikot, jolloin voi siivota ulkokautta eikä ruokaa tai muutakaan pääse putoilemaan maahan.
Omaa kokemusta ei ole, mutta ovat kehuneet että on helppo putsata.



Kuva


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Lattiaritilät
ViestiLähetetty: 05 Loka 2012, 14:35 
Poissa

Liittynyt: 01 Syys 2012, 15:41
Viestit: 5
Paikkakunta: Oulu
jollen kirjoitti:
Hei!
Mielenkiintosta keskustelua. Minäkin esitän yhden vaihtoedon. Viime keväästä lähtien olen umpilakassani käyttänyt lattialla puupellettiä. Laitoin ensi kerran keväällä joskus huhti-toukokuun vaihteessa. Ensi kerran vaihdoin pelletit pari viikkoa sitten. Laitoin lattialle 3-4 sentin paksuudelta. Pelletti imee kosteuden ilmasta ja ulosteesta. Sitä ei tarvitse siivota ja lakka on "siisti". Ulosteet imeytyy pellettiin joka ajan myötä hajoaa massaksi. Pelletti/uloste seos sopii vaikka metsän lannoitteeksi.
Minulla on uloimmassa lakassa verkkolattia. Olen harkinnut laittaa sen päällle vesivaneerin ja pelletin sen päälle. Ei tarvitse kulkea ulosteessa eikä joka päivä siivota. Samalla päästään hajuhaitasta. Lakassa tuoksuu puu.
Ilmastosta minulla on kokemuta vuoden ajalta. Laitoin lakkaan kiertoilmatuulettimen ja suodattimen. Sisäilma kulkee samanlaisen suodattimen läpi kuin ilmastointikojeissa on. Suodattimesta näkee kuinka paljon pölyä lakasta lähtee. Lisäksi lakassani on poistopuhallin. Sellainen kosteiden tilojen puhalllin joita saa esim. Bauhausista. Korvausilma tulee varmasti sieltä mistä aukkoja löytyy. Yhdestä paikasta tuleva ilma aiheuttaa vedon tunnetta sisätiloissa.
Vaihtoehtoja on monia - toinen toistaa parempia. Minulla on tällainen ratkaisu ja tykkään siitä.


Tämä pelletti ratkaisu tuntuu tosi toimivalta ja hyvältä. Kävin tutustumassa/opiskelemassa tähän jollenin lakkaan ja sain sieltä paljon hyviä vinkkejä. ( joudun varmasti vielä palaamaan "kyselytunnille" takasin jollenin lakkaan :D )


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Lattiaritilät
ViestiLähetetty: 05 Loka 2012, 16:01 
Poissa

Liittynyt: 29 Heinä 2012, 19:22
Viestit: 11
Paikkakunta: joensuu
terve olen (puhakka elish)

ja mulla on lakka jos ot kinosta osta soita 0409391030

sen 150 metari ja 120 levey

ja se rankenta kukauden siten lakka on ihan uss

hinta on 250€


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Lattiaritilät
ViestiLähetetty: 05 Loka 2012, 20:06 
Poissa

Liittynyt: 06 Touko 2010, 22:14
Viestit: 35
Paikkakunta: Kokkola
Itsekin olen käyttänyt lakoissani puupellettejä kun siivoaminen ei ollut mahdollista joka päivä. Toimi minusta hyvin ja ei pölyä kuten esim. kuiviketurve, jota olen myös talvella käyttänyt. Talvella ulosteet vain jäätyy muuten vaneriinkiin kiinni, että ei varmasti saa irti ennen kelien lauhtumista. Suosittelen pellettejä ja niistä muillakin kokemusta maailmalla etenkin kylmissä oloissa.

Lakan ilma on saatava pysymään vain hyvänä ja ulosteet kuiviksi/pois mahdollisimman nopsaan. Niin lintujen kuin omankin terveyden vuoksi. Siihen auttaa siivous ja ilmanvaihdon järjestäminen oikein. Koneellisesti helppo juttu mutta hyvin tehtynä kallis. Kuinka esittämäsi koneellinen ratkasu toimii ja missä kohtaan kone on. Olisiko mahdollista jakaa kuvaa. Verkosta olen koettanut bencmarkata hyviä ideoita ja päätellä. Yrityksen ja erehdyksen kautta on tullut kokeiltua jo kaikenlaista.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Lattiaritilät
ViestiLähetetty: 05 Loka 2012, 21:18 
Poissa

Liittynyt: 06 Maalis 2010, 21:37
Viestit: 52
Ilmastointilaitteen olen rakentanut itse, vain kiertoilmapuhaltimen olen ostanut. Se on pesäloosi-osastolla. Ilma menee suodattimeen ylhäältä ja tulee takaisin lakkaan samaan kohtaan lattianrajaan. Nyt en voi ottaa kuvaa enkä sitä lähettää ennen ensi viikon alkua. Sitten panen kuvan tänne nähtäväksi. Suodattimen puhdistan noin kerran viikossa ja kyllä sieltä pöly pölähtää aikalailla.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Lattiaritilät
ViestiLähetetty: 05 Loka 2012, 22:21 
Poissa

Liittynyt: 09 Maalis 2010, 19:06
Viestit: 184
Paikkakunta: Espoo
Laita ihmeessa kuvan. Minua kiinnosta noin taitavat kädet :)


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Lattiaritilät
ViestiLähetetty: 11 Loka 2012, 15:29 
Poissa

Liittynyt: 06 Maalis 2010, 21:37
Viestit: 52
No niin. Tässä lupaaamani kuva ilmansuodattimesta lakassa. Ilma tulee ylhäältä suodattimeen ja kiertoilmapuhallin siirtää suodatetun ilman takaisin lakaan


Liitteet:
suodatin 30.jpg
suodatin 30.jpg [ 166.47 KiB | Katsottu 13527 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Rabofreekn ja 71 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com