Suomen Viestikyyhky-Yhdistys ry

Tänään on 27 Huhti 2024, 19:09

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Lattiaritilät
ViestiLähetetty: 04 Loka 2012, 13:51 
Poissa

Liittynyt: 06 Touko 2010, 22:14
Viestit: 35
Paikkakunta: Kokkola
Etsin tässä kyyhkyslakkaan sopivaa lattiaritiläratkaisua. Kokemuksia? Kestävätkö nuo muoviset koottavat ritilät pakkasta kuinka hyvin? Onko ideaa sopivasta ratkaisusta.

Onko joku nähnyt hyvää ideaa poistuvan ilmanvaihdon järjestämisestä katon kautta? Lakassa pulpettikatto ja ilman sisääntulo edestä.

t. Pentti I


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Lattiaritilät
ViestiLähetetty: 04 Loka 2012, 14:32 
Poissa

Liittynyt: 09 Maalis 2010, 19:06
Viestit: 184
Paikkakunta: Espoo
Minulla on tällaiset ritilät ja kestävät ihmisten paina kylmä. Ilmavoito syysteemistä. Olisi paras juttu, että ilma tule alhaalta ja poistuu ylhäältä. laita ilma tulo auko lattiasta noin 20 cm ja poisto ilma auko noin 40 cm kattosta.Sun pitää mietiä sun lintujen määrän mukaan. Tee noin aukot sen mukaan. Jos sulla paljon kyyhkyjä tietenkin linnut tarvivat enemmän ilmaa!


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Lattiaritilät
ViestiLähetetty: 04 Loka 2012, 14:45 
Poissa

Liittynyt: 06 Touko 2010, 22:14
Viestit: 35
Paikkakunta: Kokkola
kyyhky kirjoitti:
Minulla on tällaiset ritilät ja kestävät ihmisten paina kylmä. Ilmavoito syysteemistä. Olisi paras juttu, että ilma tule alhaalta ja poistuu ylhäältä. laita ilma tulo auko lattiasta noin 20 cm ja poisto ilma auko noin 40 cm kattosta.


Tällä tavalla tehden takaseinän ilma-aukko tulee melko alas ja tällöin myös seinän vieressä syntyy vetoa juuri istumaorsilla istuvien kyyhkysten lähelle. Siksi mietin ratkaisua, missä ilma poistuisi ulos keskemmältä kattoa, mutta kuitenkin niin, että aukko olisi kovialla pakkasilla suljettavissa.......

BTW. Onko noita koottavia ritilöitä kellään myynnissä Suomessa tai vastaavaa sopivaa ritilää, joka tulee kuitenkin kunnolla ylös lattiasta....


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Lattiaritilät
ViestiLähetetty: 04 Loka 2012, 18:03 
Poissa

Liittynyt: 09 Maalis 2010, 19:06
Viestit: 184
Paikkakunta: Espoo
Ritilät saa kayalta. Aukon koko olisi hyvä 10cmx10cm. Aukot ei tarvi laita koskaan. Kyyhkyt kestävät kylmä aika hyvin. Sinun pitää estää ettei tuuli pääsee läpi.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Lattiaritilät
ViestiLähetetty: 04 Loka 2012, 18:56 
Poissa

Liittynyt: 01 Syys 2012, 15:41
Viestit: 5
Paikkakunta: Oulu
Hyvää päivää foorumi. Olen uusi "tuleva" viestikyyhkyharrastaja Oulusta,eli lakkakin on vasta suunnitteilla ja piirustuspöydällä. Löysin tällaisen hyvän linkin YouTubesta lattia ritilöihin ja tuulettuvaan yläpohjaan. Toimiskohan.

http://www.youtube.com/watch?v=gPQP4JLS ... plpp_video


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Lattiaritilät
ViestiLähetetty: 04 Loka 2012, 21:18 
Poissa

Liittynyt: 09 Maalis 2010, 19:06
Viestit: 184
Paikkakunta: Espoo
Varmasti toimi,mutta miten saa putsattu,kun ulosteen käräntyy lakan ale? ja mitäkö ympäristö terveys sano.kun sinnä pääsee muitä elämiä?


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Lattiaritilät
ViestiLähetetty: 04 Loka 2012, 22:40 
Poissa

Liittynyt: 06 Touko 2010, 22:14
Viestit: 35
Paikkakunta: Kokkola
Tuolla tavalla saa varmasti houkuteltua rotat paikalla. Lakan ympärillä ei kertakaikkiaan saa olla mitään syötävää tarjolla saati sitten piilopaikkoja, missä päivällä rotta voi piileksiä. Siksi lakka tarpeeksi ylös ettei jää piilopaikkoja. Tuon videon tavalla onnistuu jos lattian alla laatikko tai muuten pääsy putoaviin jätöksiin estyy. Sisällä olevat ritilät lienevät hyvä vaihtoehto, mutta niitä pitäsi minusta olla kahdet jotta toiset voi aina pestä siivouksen jälkeen. Ja talvi taitaa olla se ongelma kun ulosteet takuulla jäätyy.

Sisäkaton ritilätkin ovat ongelmalliset sinne kertyvän pölyn takia. Oman kokemuksen mukaan lakka on kerta kaikkiaan saatava pysymään kuivana ja puhtaana. Linnuista lähtee jo itsestään tajuttomasti pölyä, jota en halua ainakaan itse keuhkoihini. Siksi mietin ilmanvaihtoa tarkkaan kun palaan taas takaisin suljettuun lakkaan muutaman vuoden avolakka kauden jälkeen.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Lattiaritilät
ViestiLähetetty: 05 Loka 2012, 07:50 
Poissa

Liittynyt: 09 Maalis 2010, 19:06
Viestit: 184
Paikkakunta: Espoo
Lakka ei saisi missään nimisseä umpi kiinni. Voit tokin rakentaa avon se on tosi kätevä ilmavaihdon kannalta. Tuijalla avo lakka ja se toimii. Avo lakka huono puoli on se,että sinne pääse sadenveta ja lunta helposti ja on vaikea pitää kuivina. Jos käytät ton linki ritilät se on kätevä siivos. Kun ulosteet putua ritilän reiästä. Se ei tartuu latian kiinni. Minä en ainakaa huomannut ero talvella ja kesällä siivoksen syhteessa.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Lattiaritilät
ViestiLähetetty: 05 Loka 2012, 08:47 
Poissa

Liittynyt: 06 Maalis 2010, 21:37
Viestit: 52
Hei!
Mielenkiintosta keskustelua. Minäkin esitän yhden vaihtoedon. Viime keväästä lähtien olen umpilakassani käyttänyt lattialla puupellettiä. Laitoin ensi kerran keväällä joskus huhti-toukokuun vaihteessa. Ensi kerran vaihdoin pelletit pari viikkoa sitten. Laitoin lattialle 3-4 sentin paksuudelta. Pelletti imee kosteuden ilmasta ja ulosteesta. Sitä ei tarvitse siivota ja lakka on "siisti". Ulosteet imeytyy pellettiin joka ajan myötä hajoaa massaksi. Pelletti/uloste seos sopii vaikka metsän lannoitteeksi.
Minulla on uloimmassa lakassa verkkolattia. Olen harkinnut laittaa sen päällle vesivaneerin ja pelletin sen päälle. Ei tarvitse kulkea ulosteessa eikä joka päivä siivota. Samalla päästään hajuhaitasta. Lakassa tuoksuu puu.
Ilmastosta minulla on kokemuta vuoden ajalta. Laitoin lakkaan kiertoilmatuulettimen ja suodattimen. Sisäilma kulkee samanlaisen suodattimen läpi kuin ilmastointikojeissa on. Suodattimesta näkee kuinka paljon pölyä lakasta lähtee. Lisäksi lakassani on poistopuhallin. Sellainen kosteiden tilojen puhalllin joita saa esim. Bauhausista. Korvausilma tulee varmasti sieltä mistä aukkoja löytyy. Yhdestä paikasta tuleva ilma aiheuttaa vedon tunnetta sisätiloissa.
Vaihtoehtoja on monia - toinen toistaa parempia. Minulla on tällainen ratkaisu ja tykkään siitä.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Lattiaritilät
ViestiLähetetty: 05 Loka 2012, 11:53 
Poissa

Liittynyt: 09 Maalis 2010, 19:06
Viestit: 184
Paikkakunta: Espoo
Mä puhuin in naturaalinen syystemi. Saa tietenki käyttää laiteeta ja aineeta. Mut olen siitä mieltä ja monet kyyhkys kasvattaja ovat mun kanssa sama mieltä ympäri maailmasta. Mitä tahansa aineeta laitat lakaan tai syötät kyyhkylle ovat linnulle vaaralista. Koitakaa pärjät naturaali tapoihin ja antakaa kyyhkyille puhdasta tavalista ruokaa ja grittiä. Katsokaa sen jälkeen millaista tuloksia saatte.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 495 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com