Suomen Viestikyyhky-Yhdistys ry

Tänään on 27 Huhti 2024, 18:16

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Haaste
ViestiLähetetty: 31 Touko 2010, 00:29 
Poissa

Liittynyt: 06 Maalis 2010, 12:49
Viestit: 160
Paikkakunta: Espoo
Tein muutamia laskelmia ajanoton ja matkojen merkityksestä saavutettuun tulokseen:
50km matkalla lintu saavuttaa ajan 50min 0sek.
Tulos on 1000m/min

matka on laskettu -500m väärin ja lintu lähtenyt 60 sek liian aikaisin.
Tulos on 1010m / min

matka on laskettu -500m väärin ja lintu lähtenyt 60sek myöhässä.
Tulos on 970m / min

matka oikein ja aika oikein. Tuloksen saanti numerorenkaasta kestää tekstiviestillä 2min.
Tulos on 961m / min

Pitemmällä matkalla ero tasoittuu ja hyöty on itse asiassa linnuilla jotka ovat lentäneet pitemmän matkan kuin 50km. Luulisi että nopein tulos saavutettaisiin lyhyellä matkalla. Näin ei ole jos olosuhteet ovat samat!

Lintu käyttää lähtöpaikalla 5min ennekuin löytää oikean suunnan.
Lintu saapuu lakkaan ja sisään meno kestää 2min. Matkalentonopeus on ollut 1000m / min.

50km matkalla tästä 5min + 2min kiertelystä tulee tulos 877,20m / min
100km matkalla sama 7min antaa tuloksen 934,60 m / min
200km matkalla sama 7min antaa tuloksen 966,20 m / min

Erityisen paljon tulokseen vaikuttaa linnun lyhyellä matkalla tekemä pienikin virhe navigointi. Pitkällä matkalla virhe aiheuttaa pienemmän haitan.

Haaste:
Haastan kaikki kilpailijat seuraavaan kisaan:
Vuoden 2010 kilpailuissa joissa lintu lentää kauden aikana vähintään 1000km lasketaan linnulle keskimääräinen tulos.
Minä väitän että tämä paras lintu tulee minun lakasta ja lyön siitä 100,-€ vedon.

Säännöt:
Kisamatkat eri kilpailuista 2010 pitävät olla yhteensä vähintään 1000km. Jos matka ylittää tämän niin parhaat tulokset yli 1000km lasketaan mukaan.
Linnun kilpailemat matkat ja ajat lasketaan yhteen ja näin saadaan aika m / min.
Lintu saa olla nuori tai vanha.
Vastavedon voi lyödä vain toinen vuoden 2010 kilpailija.
Jos osallistut vetoon ilmoita siitä tähän keskusteluun omalla nimellä.
Jos haluat lyödä isomman vedon, niin soittele.

Näin saadaan samalla uusi, mutta SM-tittelin ulkopuolinen katekoria tasaisia kovia suorituksia tehneelle linnulle.

Juha Ruutsalo


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Haaste
ViestiLähetetty: 31 Touko 2010, 20:17 
Poissa

Liittynyt: 06 Maalis 2010, 12:49
Viestit: 160
Paikkakunta: Espoo
Kiitos

Kaya vetäisi oikein kunnon vedon puhelimella.

Kalliiksi tulee häviö.

Kalliiksi siksi jos en saa tulosta tai tulos on huono, niin joudun maksamaan kaikki vedot pois.
Koska olen väittänyt että paras lintu tulee minulta. Ei riitä että lintuni on toiseksi paras.
Kaya voittaa voittaa vaikka paras lintu olisi Kallen.

Näin tarkkaan tule veto tulkita.

Ajattele tilannetta:
Kalle, Tuija, Kaya, Kamil..... ovat kaikki lyöneet minua vastaan.
Joudun maksamaan kaikki ulos jos vaikka Matin lintu olisi nopein.
Ja Matti ei olisi vedossa edes mukana.

Mutta minähän ajattelen niin että voitan linnullani kaikki ja kuittaan jokaiselta.

Hienoa! Kaya on mukana ja taivas on kattona. Aikaa Teillä muilla on aina 12.06.2010 klo 8.00.
100,-€ vedon voit ilmoittaa tänne isommat puhelimella, niin kuin Kaya.

Juha


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Haaste
ViestiLähetetty: 01 Kesä 2010, 17:19 
Poissa

Liittynyt: 09 Maalis 2010, 19:06
Viestit: 184
Paikkakunta: Espoo
50 km automatka?


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Haaste
ViestiLähetetty: 01 Kesä 2010, 21:17 
Poissa

Liittynyt: 06 Maalis 2010, 21:37
Viestit: 52
Mielenkiintoisia pohdiskeluja Juhalla. Itse mietin talvella samoja asioita. Lähdin vertailemaan tilastoja tehneistä nopeimmista ajoista eri pituisilta matkoilta.
100 kilometrin paras aika on 1022,1 m/min, 200 km 1075,8m/min, 300 km 951,8 m/min, 400 km 893 m/min. Ainoastaan 200 kilometrin nopeus on parempi kuin 100 kilometrin.
Jos katsotaan 100/300 aikaa nähdään, että jokaisella kilometrillä 300 km matkaaja häviää 70,3 metriä joka kilometrillä. 300 km:n osalle hävityn matkan pituudeksi tulee 22,158 kilometriä.
100/400 eroa tulee joka kilometrille 128,3 metriä ja koko matkalla eroa tulee 39,084 km.

Ellen minä ole ihan väärin laskenut niin totean, että pidempi matkalainen häviää aina lyhemmän matkan tehneelle. Pitkässä matkassa on monenlaisia haittatekijöitä enemmän kuin lyhyemmässä matkassa, sää, ilmavirtaukset, haukat, ym. (olisiko paikallaan alkaa jakamaan tasoituksia matkan pituuden suhteessa?)

Totean, että matkan pituudella on vinha merkitys linnun nopeuteen ja lyhytmatkalaisella on selvä kilpailuetu. Kaikesta huolimatta toivotan kaikille kilpailijoille (linnuille) turvallista kotimatkaa ja "ohjastajille" miellyttäviä kokemuksia ja mieleenpainuvia herkkiä hetkiä lakan eteen asetetulla lepotuolilla lintuja odotellessa.
nimimerkki -jollen-


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Haaste
ViestiLähetetty: 02 Kesä 2010, 15:51 
Poissa

Liittynyt: 06 Maalis 2010, 21:37
Viestit: 52
Tervehdys!
Lakelmat olen tehnyt nuorien lintujen ennätyksillä jotka löytyivät vanhoilta kotisivuilta. Lieneekö ne sitten ajan tasalla olevia tilastoja.
-jollen-


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Haaste
ViestiLähetetty: 02 Kesä 2010, 16:15 
Poissa

Liittynyt: 06 Maalis 2010, 21:37
Viestit: 52
Tervehdys vielä.
Mitä niihin tasoituksiin tulee niin se oli vähän tarkoitettu kevennykseksi. Toisaalta miksi pitää mennä aina muiden viitoitattamia polkuja. Ehkä Keski-Euroopassa kyyhkyskilpailulla on vähän erilainen kulttuuri kuin meillä. Samassa kylässä saattaa olla kymmeniä lakkoja muutaman neiliökilometrin alueella ja matkat voivat olla paljon tasaisempia kuin meillä.
Jos sillä matkan pituudella ei sitten ole niin suurta merkitystä kyyhkysen suunnistuksessa ja jaksamisessa niin miksi melkein kaikki lähdöt painottuu etelän puolelle. Vastaan tähän itse saman tien. Siellä on useampi aktiivinen lakka kuin pohjoisessa. Ehkä me joskus saamme tähänkin epäkohtaan parannusta. Aika näyttää.

Kiva, että saatiin aikaan keskustelua. Hartaasti toivon, että pysyttään keskustelemaan rakentavassa hengessä ja pieni pilke silmäkulmassa. Ei tämä niin vakava asia ole. Ei ainakaan minulle. Päinvastoin.... Olen kiintynyt lintuihin ehkä vähä liikaakin. Olisi paljon tärkeämpääkin tekemistä kuin aamulla seisoa pihalla ja katsoa kun linnut lähtevät lenkilleen ja odottaa sitten niitä kotiin. Se vain näyttää niin kivalta kun parvi lähtee ja palaa takaisin. Ehkä niillä on hyvä olla kotona .... niinkuin minunkin.

Minä olen tässä kyyhkysharrastuksessa korvan taustat märkänä oleva noviisi. Suonette anteeksi jos jossain asiossa olen väärässäkin. Silti mietin näitä asioita, kyselen ja esitän omia ajatuksiani asioista. Näin saamme näkökantoja usealta puolelta ja siltä pohjalta voimme kehitellä asioita eteenpäin.
-jollen-


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Haaste
ViestiLähetetty: 02 Kesä 2010, 22:29 
Poissa

Liittynyt: 06 Maalis 2010, 12:49
Viestit: 160
Paikkakunta: Espoo
Mitä tulee keskusteluun ajoista ja matkoista, niin keskustelu tuntuu oikealta ja kivalta.
Minä en ole harrastanut viestikyyhkyjä kuin muutaman vuoden.
Muita kyyhkyjä varmaan yli 40 vuotta.

Viestikyyhkyistä olen koittanut ammentaa kaiken mahdollisen tiedon. Olen luonut kontaktieni kanssa ns. personal trainer systeemin. Aina kun on ongelma tai jotain kysyttävää käännyn Belgian puoleen ja siellä herra Peter Baertin puheille. Näin olen katsonut tehdä parhaaksi, ettei minun tarvitse tehdä aloittavan harrastajan mokia.
Homma on toiminut hyvin ja meillä on Peterin kanssa hyvä suhde, keskustelemme lähes päivittäin.

Suurin ero mitä perinteiseen harrastajaan luulen että minulla on, on suhde kyyhkyyn. Olen intohimoinen kyyhky harrastaja ja ihminen. Olen päässyt yli tilanteessa jossa jokaista kyyhkyä pitää suojella hukkumasta matkalla. Tai tilanteesta jossa huonoa lintua pidetään hengissä, koska se on söpö.
Lähetän välillä kyyhkyjä huonosta paikasta, huonoon säähän, liian pitkältä. Joskus jopa toivon ettei kaikki edes tule kotiin. Tuntuu julmalta, mutta sitä se jalostus tässä lajissa vaan on.

Tällä systeemillä minulla on kolmessa vuodessa jo neljäs sukupolvi kisakyyhkyjä. Näistä kaksi viimeistä sukupolvea ovat kaikki nopeista yli 1000m/min menneistä vanhemmista. Heikommat ja ensimmäiset sukupolvet ovat karsittu pois.
Yksi tärkeä asia mitä minun linnuiltani on puuttunut on ns: ”haukka pelko”. Nykyiset sukupolvet ovat saaneet onneksi tämän ominaisuuden karsinnan kautta.

Kaksi viikkoa sitten korjasimme Matin kanssa hevosaitausta. Meillä oli nuoret mukana pihalla. Joukossa nuori vaalea kyyhky joka oli ulkona kolmatta kertaa. Se tuskin osasi reittiä edes luukulta katolle. Haukka iski!

Katsoimme kun tämä nuori tsemppasi ainakin 500m pellon päällä haukan edessä. Väisti kolme iskua jotka varmasti olivat teräviä ja taitavan haukan tekemiä. Syöksyi välillä alas kuin kivi, kiihdytti ja käänsi. Kanahaukka oli kuin vastaantulija.
Pari vetäisi metsään ja olin varma että lintu oli menetetty, koska variksetkin jo huusivat.

Illalla kun suljin lakan, niin nuorukainen oli voittajana sisällä. Merkkirengas jalkaan ja siitoslintujen joukkoon. Hän oli näyttänyt minulle kyyhkyjeni jalostajana jo ominaisuuden jota en saa menettää. Hänen tuleva sukupolvi näyttää, onko hänestä siitoslinnuksi vai onko hän ja hänen siittämät linnut myytävien joukossa.

Tässä luulen olevan myös suuren eron moneen kasvattajaan: Peter on opettanut minulle että linnut eivät sitten koskaan ammatti-ihmisten lakassa valitse itse parejaan. Sinä olet pomo siitä kuka panee ketä. Sinulla on oma linja jota noudatat. Etenet nopeasti sukupolvissa ja pidät tarkka kirjaa mitä linjaa vedät eteenpäin. Jos linjasi on väärä, niin: ” so what”. Aloita alusta tai vaihda lajia.

Kun Eero Hämäläinen myi lintujaan, niin ostin usealla sadalla eurolla häneltä linnun joka oli tsempannut vuosia Keski-Suomen haukkoja vastaan. Tämä lintu oli myös erityisen nopea. Tämä lintu yhdessä super nopean naaraan kanssa on siittänyt mahtavaa jälkeä.
Joka kerta kun parvi 2010 tulee treenistä kotiin, niin katson onko tämän parin jälkeläiset mukana.
Viime vuonna 2009 parin jälkeläiset olivat Suomen parhaat nuoret linnut. Silti vanha Eero saa lähteä muualle 2011. Maailma kulkee eteenpäin.

Tänään juttelin Kayan, Kallen, Tuijan ja Kamilin kanssa. Matin kanssa olimme Vermossa raveissa.
Ekoihin Nokian kisoihin on tulossa ainakin: Tuija, (Heli), Kaya, Juha ja Kalle.

Tervetuloa kaikki mukaan!
Juha Ruutsalo


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Haaste
ViestiLähetetty: 03 Kesä 2010, 22:02 
Poissa

Liittynyt: 12 Maalis 2010, 21:45
Viestit: 3
Tuossa iltalukemiseksi lueskelin taas näitä teidän sivuja, mukavaa luettavaa.
Silmiini pisti tämä haaste...
Katselin kisapaikkakuntia ja huomasin ilmasuunta on aika länsipainoitteinen, onkohan tähän joku syy, miksi idästä ei kukaan halua kisalennättää lintuja?

No tästä syystä heitänpä teille vielä yhden haasteen lisäää "JOKERIKISA", jossa mielestäni katsottaisiin kenen lintuset ne oikeen osaakaan suunistaa kotio.

Ulkopuoliselle järjestäjälle pitää toimittaa linnut esim 12h ennen kisaa.
Ulkopuolinen järjestäjä vie linnut Suomessa teiltä tietämättömiin elikä omistajat toimittaisivat linnut paikkaa x ja kisajärjestäjä hoitaa linnut paikkaa toinen xx ja vasta kun linnut on toimitettu kisajärjestäjälle kerrotaan lintujen lähtöpaikka. Näin ollen lintujen omistaja ei ole voinut reenata tiettyä ilmansuuntaa ennen kisoja. Mielestäni näin lintujen lintu saadaan oikeuden mukaisesti valittua.

Tällaista vaan tuli mielee.
T: Sari


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Haaste
ViestiLähetetty: 04 Kesä 2010, 08:13 
Poissa

Liittynyt: 06 Maalis 2010, 21:37
Viestit: 52
Tervehdys kyyhkyskansa!
Vielä marraskuussa viime vuonna minustakin tuo sokko-lähtö olisi ollut hyvä juttu. Yleisellä tasolla ja yleensä ihmisillä on (niinkuin minullakin oli) sellainen käsitys, että lintu tulee kotiin tuosta vaan suunnasta kuin suunnasta ilman sen kummenpia treenjä. Suunta pitää opettaa aika perusteellisesti. Näin päästää parhaaseen tulokseen ja sielläkin sitten heikot erottuvat ja jäävät tulematta kotiin.
Tietenkin jos aikaa on ja rahkeet riittää niin voihan sitä alkaa kiertää omaa lakkaa muutaman kymmenen kilometrin säteellä ja opettaa kaikki ilmansuunnat. Olisikohan sellainen lintu pelkkä keskinkertaisuus kun ei ole erikoistunut tulemaan tietystä suunnasta. Tarkoitan sitä, että tuleeko lintu kotiin suunnasta kuin suunnasta mutta tulee sitten kun tulee. Olisihan se todella hienoa jos on varma kotiintulija, mutta ehkä ajat eivät ole niin hyviä verrattuna tietyn suunnan oppineille linnuille. Enemmän asiasta tietävät vastatkoot tähän.
Tänään sadetta ja tuulta... taitaa mennä lakansiivuouksessa ja lintujen kanssa seurustellessa tämä päivä.
-jollen-


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Haaste
ViestiLähetetty: 04 Kesä 2010, 09:22 
Poissa

Liittynyt: 06 Maalis 2010, 12:34
Viestit: 132
Paikkakunta: Muuratsalo
Viestikyyhky = mitä tarkoittaa???
Minulla on sellainen käsitys että tulee viesti mukanaan suunnasta, kuin suunnasta, kelillä, kuin kelillä, voimiaan säästämättä. Pyrkii aina kotilakkaan.
Kaikki keskisessä suomessa olevat lakat ja niiden kyyhkyt opetetaan tulemaan kaikista ilmansuunnista, yli järvien ja yli vuorten.
Pitäisikö näille yhteen suuntaan lentäville keksiä joku uusi nimi?
t: Tuija Ylönen Pyynpolunlakka, joka kasvattaa viestikyyhkyjä.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 502 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com